Op zondag 5 augustus 2018 herdachten we de 74ste
verjaardag van het oorlogsdrama te Meensel-Kiezegem. Dat gebeurde tijdens een
gebedsdienst in de Sint-Pieterkerk van Kiezegem. Nadien legde de diaken in naam
van de parochiegemeenschappen in Tielt-Winge een krans neer bij het
oorlogsmonument aan de kerk.
De muzikanten van Frans’ connection en organist Jonas
Ver Berne zorgde voor een sfeervolle
opluistering van de gebedsdienst. Karolien
Joossens die een roman schreef over het oorlogsgebeuren in onze gemeente was
gelegenheidslector.
Organist Jonas Verberne |
De eerste lezing op deze zondag ging over het morrende
volk in de woestijn dat na hun vlucht uit Egypte klaagt over gebrek aan voedsel
en water en dat van God manna kreeg. In het Evangelie zegt Jezus dan weer dat
God het Brood voor ons is van eeuwig leven.
Met die teksten in het achterhoofd kunt u hier de
preek lezen van deze zondag.
·
Ex
16, 2-4.12-15: Wanneer het volk van Israël in de
woestijn honger heeft, zorgt God voor voedsel uit de hemel.
·
Joh
6, 24-35: Jezus is het echte brood dat God ons geeft en dat
onze diepste honger stilt.
Broeders en zusters,
Toen de Israëlieten onder leiding van Mozes en Aaron
door de woestijn trokken begonnen zij zich te beklagen. Het volk morde; ze
waren niet tevreden en wilden terug naar de onvrijheid en slavernij van het
heidense Egypte, waar daar was tenminste eten; de vleespotten gevuld en brood
in overvloed. De Israëlieten waren door God bevrijd, maar het lijkt alsof ze
dat al vergeten waren; God en gebod waren al van geen tel meer.
Vleespotten
in Egypte
Karolien Joossens, onze gelegenheidslector tijdens de herdenkings- viering en auteur van het boek 'De tragedie van Swerthout-Wittebeek' |
In de roman ‘De Tragedie van Swerthout-Wittebeek’ die
Karolien Joossens over het drama in ons dorp schreef, lees ik iets
gelijkaardigs wanneer de pastoor bij de bevrijding aan ene Firmin Snoecks vroeg: “Hoe hebt
geijjj dat toch kunnen doen, Firmeijjjn, zo met die Duiijjjtesrs samenwerken?”
Firmin kon niet antwoorden op het moment zelf, maar ’s avonds in zijn bed
overweeg hij de volgende repliek: “Mijne pa was zen werk kwijt, en er was
giejen geld. En ig moest stoppen mee studeren. En ig moest kiezen: gon werken,
of mijn ouders ontlasten door op verlengd kamp te gaan bij de VAVV. Waar da ze
aan sport deejen, en ge gratis eten en drinken kreeg, en een bed, en waar da ge
betaald werd om mee te hellepe aan werken van openbaar nut” De vleespotten van Egypte gevuld en brood in
overvloed, daar moest ik aan denken bij het lezen van dat fragment.
In de oorlogsjaren ging de meerderheid van de
dorpsmensen naar de kerk en uitten ze zich als christenen, katholieken,
volgelingen van Jezus Christus. Toch heeft dat geloof de gemeenschap niet belet
om mensen om te brengen en over te dragen aan de bezetter. Het doet ons de
vraag stellen over de diepte van ons geloof, broeders en zusters. Zijn we
werkelijke volgelingen van Jezus Christus of is het slechts een laagje vernis?
Dat is ook de kritiek van Jezus in het Evangelie aan de volgelingen die Hem
opzoeken: “Jezus nam het woord en zeide: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Niet
omdat gij tekenen gezien hebt, zoekt ge Mij, maar omdat gij van de broden hebt
gegeten tot uw honger was gestild.”
Zijn
we ‘echt’ christenen?
Het is geen problematiek van de 15de eeuw
voor Christus ten tijde van de Uittocht, niet van 2000 jaar geleden, niet van
de periode 1940-1945, het is één van alle tijden. Ik las nog maar pas een interview met de onlangs gecreëerde kardinaal uit de Madagaskar die zich naar
aanleiding van de grote problemen het volgende antwoordt op een vraag over de
uitdagingen voor zijn land: Met welke bijzondere uitdaging wordt de Kerk in uw
land geconfronteerd?
“Met de noodzaak om de evangelisatie te verdiepen. Ik
vraag mij het volgende af: waarom bevinden wij ons in een dergelijke kritieke
situatie terwijl het aantal christenen blijft toenemen en de meeste van onze
politieke leiders christenen zijn? Indien wij werkelijk christenen zouden zijn,
dan zouden wij ons in een andere situatie bevinden. Vandaar mijn vraag: hoe
diep is ons geloof? Wat het aantal betreft zitten we goed, maar dit is niet wat
van essentieel belang is. Wanneer iemand zijn geloof verkondigt, maar de
volgende dag zijn buren berooft of zich helemaal niet voor het leven van
anderen interesseert, dan gaat het om een geloof dat niet ten volle wordt
beleefd.”
Dus mogen wij ook onszelf, broeders en zusters,
allemaal de vraag stellen wanneer we straks na de homilie ons geloof zullen
belijden. Is het diep genoeg? Zijn we vandaag hier omwille van deze herdenking
of nemen we echt het engagement op om het Evangelie deel uit te laten maken van
ons leven?
En
vandaag in Meensel-Kiezegem?
Zusters en broeders, sedert begin juni vangen we
Syrische oorlogsvluchtelingen op in de pastorie van Kiezegem, enkele honderden
meters van deze kerk in dit dorp met zijn belanden geschiedenis. Het zijn
Syrische orthodoxe christenen die hun streek zijn ontvlucht omwille van
pesterijen en onverdraagzaamheden en oorlogsgeweld. Hun moedertaal is het
Aramees, de taal van Jezus, maar ze spreken ook Arabisch, de omgangstaal die ze
hanteren met de andere Syriërs. Toen ik vlak voor de opvang van deze christenen
het waagde op de Facebookgroep van “Ge zijt van Tielt-Winge” te vragen of er
iemand was die ons kon helpen om te vertalen van het Arabisch naar het
Nederlands, kunt ge u niet voorstellen hoeveel bagger ik over me heen gekregen
heb. Een van onze oud dorpsgenoten die nu in Bekkevoort woont en mijn vraag
verdedigde, belde me kort nadien op om te vragen de post weg te halen omdat hij
zich bedreigd voelde, ja zelfs door oud-dorpsgenoten die hij persoonlijk kende.
Eén van de lokale politici die het ook had gelezen,
verzuchtte tegen mij: “Ik hoop dat het niet onze kiezers zijn.”
Diaken Luc Claeys legt een krans vanwege de parochie neer aan het oorlogsmonument |
Ik vrees dat het wel kan: Extreemrechts nationalisme,
uiterst links socialisme, een rabiaat liberalisme, populistisch conservatisme
en een ongenuanceerd katholicisme, ze kunnen allemaal tot deze uitwassen
leiden. We dragen dus allen een grote verantwoordelijkheid naar de mensen toe
naar wie om hun stemmen zullen hengelen bij de volgende verkiezingen.
Een paar dagen geleden luidde nog een priester uit
Zeebrugge de noodklok omdat hij doodsbedreigingen ontving na het geven van eten
en drinken aan vluchtelingen, broeders en zusters. Eten en drinken; kwartels,
manna en water aan vluchtelingen uit Egypte.
Wij die hier als christenen samenzijn hebben ook een
verantwoordelijkheid. Het is onze opdracht om Christus, de vredesvorst
werkelijk, het middelpunt te maken van ons leven, de drijfveer van ons handelen
en denken. Laten we dat in de stilte voor het uitspreken van ons geloof
overwegen.
Luc Claeys p.di.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank u wel voor uw reactie. Van zodra ze is nagelezen en goedgekeurd, zullen we ze publiceren.